Hemma igen!

Så trött jag känner mig. Har inte fått sova en ordentlig natt på tre dagar. Fast jag ska inte klaga, har haft sjukt roligt! Det har varit spökrunda, bowling, film, Smulan och tacos. Haha allt låter lite knäppt. Ni tror kanske inte att allt det är har så mycket med stallet att göra men det har det.

I Måndags
var det övernattning för det små barnen. Egentligen skulle jag inte varit med men Mathilda och Ida behövde hjälp och jag kunde. Så först åkte jag till center syd med en kompis som jag skrev innan. Där köpte jag väldigt mycket fast det visar jag inte just nu. I alla fall när vi var klara tog jag bussen från center syd till stallet. Där väntade Ida och Mathilda på mig. När jag precis hade gått in i huset fick jag en chock eller något liknande. I huset var det sviinkallt!! Ida stod med massa strumpor och jacka och massa kläder på. Värmesystemet hade tydligen gått sönder så det var lika kallt därinne som det var där ute. Alltså skiitkallt!! Ida sa att Ralf skulle komma och fixa det senare. Jag som inte hade någon packning med mig frös som en gris. Som tur var kunde mamma köra ut med mina saker direkt.

Lite senare kom barnen det var tretton barn totalt. Puuh, jag trodde det skulle vara jättelätt och inte alls jobbigt att ta hand om alla barnen men så fel jag hade. Vi hade ju ansvaret för barnen så hela tiden var jag tvungen att kolla så att alla var med och alla mådde bra. Men lekarna var inte så jobbiga det var faktiskt lite kul, hehe även jag saknar att leka ibland....  När alla lekar var klara var det dags för mat. Det blev knappringa fingrar med slem alternativ kokta njurar. Eller om man ska översätta det, prinskorvar med potatismos alternativ makaroner. Det var helt okej. Efter maten så var det lite lekar igen. Sen var det dags för spökrundan. Alla barnen skulle gå några var lite räddare än det andra men alla gick. Spökena blev Idas mamma och låsas pappa som hade klätt ut sig! Fast vi lyckades inte skrämma barnen jättemycket bara lite. Det var nog bra för om det hade blivit jätterädda hade de nog inte velat sova över....
Jag gick och höll några av de i handen, tror aldrig jag har hört mitt namn skrikas så många gånger på en kväll. Tove, Tove, kan du va med mig!? kan du hålla mig i handen!? Kan du hjälpa mig!?
Haha värst vad jag blev populär!
Vi avslutade kvällen med att kolla på film och somnade till filmen trassel.



I Tisdags blev det bowling med fodervärdarna. Jag vaknade av att Ida väckte mig. Hon ville att jag skulle hjälpa till att duka fram frukost så det gjorde jag. När alla barnen hade ätit klart och vi med satte städningen igång. Jag städade så mycket jag hann för jag var tvungen att fixa mig. Man kan ju inte se ut som ett vrak om man ska bowla! Klockan ett kom Emilia och alla andra. Från stallet tog vi bussen till Malmö. Där gick vi först in på maxi eller hemköp eller vad det nu var och handlade godis. Därefter gick vi till bowlingen. De tog ett tag att hitta skor till alla. Det är det värsta med att bowla man hittar aldrig rätt storlek och skorna är så fula att man inte vill ha de på sig.
jag hittade ett par i min storlek först passade de inte men sen när jag hade gått en liten stund så gick det. När alla andra också hade hittat sina skor så började vi spela. Emilia hade redan delat upp oss i lag. Jag var med Anna, Julia, Elin och Johanna. Haha vårt lag var sämst. Eller jag jag och Julia var nog de sämsta. Anna tröttnade så jag fick köra för henne och då sprack poängen totalt. Inte för att jag är jättedålig på bowling, kanske inte bra men sämst är jag nog inte. Det var bara otur just då! Innan när jag har bowlat har det gått mycket bättre... Jaja det var roligt i alla fall. Bowlingen tog en timme. Egentligen skulle vi blivit hämtade av föräldrar men inga kunde köra så alla tog bussen hem. I stallet började vi med att beställa pizza, alla var jättehungriga. Det blev rätt klyddigt för ingen hade jämna pengar så det tog lite tid att få rätt på det. Men efter en stunds väntan kom pizzorna. Mums!! Jag var så hungrig! God var den också, tog en salami utan paprika. Jag tycker verkligen att de hade goda pizzor fast de som jobbade där var skit. Han som hade lämnat pizzorna hade gett oss en för mycket så vi fick betala mer! Dessutom hade han glömt såsen! Sån dålig personal ska det inte va.

När alla var mätta och belåtna så dukade vi av och satte oss och snacka. Vi gjorde lite annat också typ snurra flaskan och lite sånt där. När det var tid för läggdags så ville vissa vara uppe längre bland annat jag. Det blev väl lite kacklande och prat från oss och de andra blev lite störda. Men så blir det ju när folk lägger sig olika tider. Men visst nog hade i kunnat vara lite tystare.... Vid 5 på morgonen var jag jättetrött och Lydia, Anna och jag gick ut ur rummet för att sova som de andra gjorde. Tror inte jag sov så mycket den natten heller vi hörde ju de som satt kvar och snackade så då var det svårt att sova. Vi var uppe och sa till dem också men det hjälpte inte så mycket.
Jag tyckte att det var en rolig kväll inget vi fodervärdar brukar göra, umgås alla tillsammans. Så det var kul.  



I Onsdags blev vi väckta av att Anna tog en stor gryta och en slev och började slå sleven mot grytan, vilket blev ett förfärligt oväsen. Så irriterande när man mitt uppe i en djup sömn! klockan var bara tio men vi var tvungna att gå upp för det var kakkalas. Gissa om jag var trött!?
Hade nog bara sovit fyra timmar så jag var inte pigg. Men det blev i alla fall goda kakor till frukost. När kakorna var slut eller kalaset som vi kalla det var slut så gick jag ut till Smulan. Jag gjorde det vanliga, mockade, tog hö och red. Hon gick faktiskt riktigt fint! Hanna var där eller kom lite senare, hon hjälpte mig att plocka fram bommar som jag kunde rida över. Hon lärde sig att sträcka ut sina gallopspårng. Göra de längre. Hon var så duktigt!!

Vid 5 kom alla Filippa och Lina. Det var lördagsövernattning och jag och Hanna var ledare. Men det räckte inte att bara vi var med utan både Ida och Mathilda var också med. De är bara för att någon vuxen måste vara med och det är ju typ vuxna, sen tror jag det var för det tycker det är roligt med våra övernattningar också! Till mat blev det tacos. Filippas snälla mamma hade sponsrat oss med det. Mumms!! Jag älskar tacos för er som inte vet det.
När vi ätit tog Hanna med mig ut i köket och vi började planera för vår spökrunda. Hanna som är så bra på att planera hade ritat upp och gjort hela rundan. haha, ibland är hon min gärna. Hon säger åt mig vad jag ska göra så gör jag det. Det gjorde hon nu med jag skulle stå med en vattenpistol och skjuta vatten när det kom. Så medan de andra satt och spela spel så smög jag och Hanna ut för att förbereda. Vi satte upp spindelväv och massa annat läskigt. Hanna klädde ut sig till en man utan ansikte eller med en huva och en grep i handen. Så smsa vi att de skulle komma ut. Gissa om de blev rädda. Först var det spindelväven Mathilda kunde såklart inte ta sig förbi spindlarna så det tog en himla tid. Men tillslut lyckades det och då kom det till Hanna. Hon sprang efter de med grepen och då sprang de iväg och skrek som galningar. När det kom till mig så började det också skrika och springa, att få vatten på sig var nog inte det mest väntade.

Haha jag tyckte det blev en lyckad runda och resten av den kvällen låg vi och snackade, kolla film och åt godis. Det blev skitbra kväll och jag gör gärna om det igen. Vi har det alltid så mysigt och kul på våra övernattningar!






Så! Nu är jag färdig, imorgon får ni se bilderna på det jag köpte. Ha en bra torsdagskväll och njut av att det fortfarande är lov. 
// Tove

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: